Statut
S T A T U T
„STOWARZYSZENIA POMOCY CHORYM NA NOWOTWORY KRWI
ROZDZIAŁ I.
Postanowienia ogólne
§ 1
Stowarzyszenie nosi nazwę „Stowarzyszenie Pomocy Chorym na Nowotwory Krwi”
§ 2.
Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Zamość. Stowarzyszenie działa na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej, oraz za granicą.
§ 3
Stowarzyszenie jest zawiązane na czas nieograniczony. Posiada osobowość prawną. Działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku Prawo o stowarzyszeniach ( Dz.U.nr.20,poz.104 z późniejszymi zmianami) oraz niniejszego statutu.
§ 4
Stowarzyszenie ma prawo używania pieczęci i odznak zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 5
Stowarzyszenie może należeć do innych krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnych celach.
§ 6
Działalność Stowarzyszenia oparta jest przede wszystkim o pracę społeczną członków.
ROZDZIAŁ II.
§ 7
- Celem Stowarzyszenia jest niesienie pomocy, szczególnie medycznej, osobom chorym na nowotwory krwi – układu limfatycznego oraz osobom chorym na inne nie onkologiczne choroby wyżej wymienionych układów.
- Cel ten Stowarzyszenie będzie realizować m. in. przez :
- Gromadzenie środków finansowych na zakup aparatury diagnostycznej koniecznej dla rozpoznania choroby oraz sprzętu medycznego do leczenia chorych.
- Świadczenie pomocy chorym zakwalifikowanym do operacji przeszczepu szpiku w kraju i w uzasadnionych przypadkach za granicą,
- Pomoc chorym w zakresie zaopatrzenia w leki niezbędne w ich nowoczesnym leczeniu,
- Utworzenie i prowadzenie Ośrodka Informacji dla chorych i ich rodzin,
- Prowadzenie okazjonalnej działalności wydawniczej,
- Starania o poprawę warunków hospitalizacji chorych na Oddziale Hematologicznym Zamojskiego Szpitala Niepublicznego Sp. Z o.o. lub oddziale kontynuującym jego działalność
- Propagowanie dawstwa szpiku,
- Promocję oraz popieranie działań mających na celu pomoc w walce z chorobą, zwłaszcza nowotworową,
- Pomoc w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych personelu medycznego zaangażowanego w leczenie chorych,
- Udzielanie wszelkiej innej pomocy chorym uznanej za potrzebną przez członków Stowarzyszenia.
- Pomoc osobom starszym i niepełnosprawnym.
§ 8
Stowarzyszenie współpracuje z Kościołami i związkami wyznaniowymi oraz innymi organizacjami krajowymi i zagranicznymi w zakresie objętym działalnością Stowarzyszenia.
§ 9
Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą na zasadach określonych w odrębnych przepisach, jednak dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia jest przeznaczony wyłącznie na realizację celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału pomiędzy jego członków.
§ 10
Stowarzyszenie może przyjmować zarówno z kraju jak i z zagranicy darowizny, zapisy, świadczenia przekazywane przez podmioty fizyczne, prawne i gospodarcze.
ROZDZIAŁ III.
Członkowie, prawa i obowiązki.
§ 11
- Członkiem Stowarzyszenia może zostać pełnoletni obywatel Rzeczypospolitej Polskiej, nie pozbawiony praw publicznych, który wypełni deklarację członkowską i uzyska akceptację Zarządu Stowarzyszenia. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenie.
- Członek Stowarzyszenia ma prawo :
- być wybieranym do władz Stowarzyszenia,
- wybierać i odwoływać członków władz Stowarzyszenia,
- wyrażać opinie i zgłaszać postulaty wobec władz Stowarzyszenia,
- brać udział w posiedzeniach władz Stowarzyszenia, na których rozpatrywane są sprawy dotyczące jego osoby,
- Członek Stowarzyszenia ma obowiązek :
- aktywnie uczestniczyć w pracach Stowarzyszenia,
- stosować się do uchwał władz Stowarzyszenia,
- regularnie opłacać składki członkowskie.
- Członek Stowarzyszenia może zostać wykluczony ze Stowarzyszenia decyzją Zarządu jeśli :
- działa na szkodę Stowarzyszenia lub postępuje niezgodnie ze statutem Stowarzyszenia,
- utraty praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu,
- postępuje niezgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami moralnymi,
- z powodu nieopłacenia składek członkowskich za okres powyżej jednego roku,
- Od Uchwały o wykluczeniu zainteresowany członek może się odwołać w ciągu miesiąca do Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia.
ROZDZIAŁ IV.
Władze Stowarzyszenia.
§ 12
- Władzami Stowarzyszenia są :
- Walne Zgromadzenie Członków,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna.
- Wszystkie uchwały władz Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów przy obecności połowy ich składu osobowego, za wyjątkiem spraw związanych z uchwaleniem statutu, zmian w jego treści i rozwiązaniem Stowarzyszenia, w których to sprawach obowiązują uchwały podjęte kwalifikowaną większością dwóch trzecich głosów w obecności ponad połowy członków Walnego Zgromadzenia Członków.
- W przypadku braku kworum ogłasza się drugie posiedzenie, na którym nie obowiązuje wyżej wymieniona ilościowa obecność składu osobowego.
§ 13
- Walne Zgromadzenie Członków zwołuje Zarząd, nie rzadziej niż raz w roku.
- Termin corocznego Walnego Zgromadzenia Członków jest ustalany w lutym, na dzień między 1 kwietnia a 31 maja. Termin ten jest ogłaszany poprzez wywieszenie i informację telefoniczną w siedzibie Stowarzyszenia.
- Zarząd zobowiązany jest zwołać nadzwyczajne posiedzenie Walnego Zebrania Członków na żądanie (pisemne) jednej trzeciej członków Stowarzyszenia lub Komisji Rewizyjnej w ciągu miesiąca od zgłoszenia tego żądania. Inicjatorzy zwołania nadzwyczajnego posiedzenia Walnego Zgromadzenia Członków są zobowiązani podać powody swego żądania. Zarząd może także zwołać nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków z własnej inicjatywy. Za poinformowanie członków o Nadzwyczajnym Walnym Zgromadzeniu i jego terminie odpowiada Zarząd.
- Do kompetencji Walnego Zgromadzenia Członków należy w szczególności:
- uchwalenie Statutu,
- ustalenie wysokości składek członkowskich oraz terminów ich płatności,
- wybór i odwołanie Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- zatwierdzenie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- udzielenie skwitowania Zarządowi z wykonania obowiązków (udzielenie tzw absolutorium).
- Uchwały Walnego Zgromadzenia Członków głosowane są w sposób jawny. Na żądanie jednej czwartej uprawnionych do głosowania uchwała w danej konkretnej sprawie musi być głosowana w sposób tajny.
§14
Organem zarządzającym Stowarzyszenie jest Zarząd, liczący 5 osób, składający się z Prezesa, dwóch Zastępców, Skarbnika i Sekretarza. Zarząd kieruje działalnością Stowarzyszenia, rozporządza jego majątkiem i reprezentuje na zewnątrz.
§ 15
- Zarząd podejmuje decyzje we wszystkich sprawach związanych z działalnością Stowarzyszenia, a w szczególności :
- ustala programy działania i sposoby ich realizacji,
- decyduje o przeznaczeniu funduszy na realizację poszczególnych celów Stowarzyszenia i na określone formy działalności Stowarzyszenia
- uchwala preliminarze budżetowe i sporządza sprawozdania z działalności Stowarzyszenia,
- podejmuje uchwały w sprawie zatrudniania pracowników,
- decyduje o nabyciu, zbyciu i obciążeniu składników majątkowych Stowarzyszenia.
- Do reprezentacji Stowarzyszenia we wszelkich sprawach majątkowych i niemajątkowych uprawnionych jest łącznie dwóch członków Zarządu.
§ 16
- Członkami pierwszego Zarządu są osoby powołane przez założycieli. Kadencja tego Zarządu rozpoczyna się od dnia zarejestrowania Stowarzyszenia i trwa 5 lat.
- Na kolejne pięcioletnie kadencje Zarząd wybierany jest przez Walne Zgromadzenie Członków.
- Członkostwo w zarządzie ustaje automatycznie przed upływem pięcioletniej kadencji wskutek śmierci członka lub zrzeczenia się mandatu. Walne Zgromadzenie Członków może pozbawić mandatu z powodu działania na szkodę Stowarzyszenia lub nieusprawiedliwionego nie wykonywania funkcji przez okres dłuższy niż 6 miesięcy.
- Zebrania Zarządu zwoływane są nie rzadziej, niż raz na pół roku.
- Głosowanie jest jawne, chyba że którykolwiek z członków Zarządu zażąda głosowania tajnego.
- Zarząd może podjąć uchwałę również bez odbycia zebrania, to jest w drodze pisemnego głosowania, jeśli wszyscy jego członkowie wyrażają na to zgodę również pisemną.
- Głosowanie organizuje i przeprowadza Prezes lub Sekretarz, ewentualnie inny członek Zarządu, wyznaczony przez Prezesa.
- Uchwały Zarządu powinny być zaprotokółowane i podpisane przynajmniej przez Prezesa i osobę prowadzącą protokoły.
§ 17
- Komisja Rewizyjna Stowarzyszenia składa się z 3 członków, którzy wybierają spośród siebie Przewodniczącego, Zastępcę i Sekretarza. Kadencja Komisji trwa 5 lat.
- Do zadań Komisji Rewizyjnej należą :
- a/ badanie prawidłowości i celowości gospodarki finansowej Stowarzyszenia,
- b/ ocena działalności merytorycznej i organizacyjnej Zarządu,
- c/ przynajmniej raz do roku przedstawianie Walnemu Zgromadzeniu Członków sprawozdania ze swej działalności wraz z wnioskiem o udzielenie lub nie udzielenie skwitowania Zarządowi z jego działalności
§ 18
W razie konieczności uzupełnienia składów Zarządu lub Komisji Rewizyjnej w trakcie kadencji, dokonuje tego Walne Zgromadzenie Członków , zgodnie z zasadami obowiązującymi przy wyborze członków lub organów.
§ 19
Osoby pełniące funkcje w Zarządzie i Komisji Rewizyjnej
- nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
- nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
- mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni;
- nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;
§ 20
W stowarzyszeniu zabrania się:
- udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej "osobami bliskimi",
- przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
- zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
Rozdział V
Majątek i Fundusze
§ 21
Majątek Stowarzyszenia powstaje :
- ze składek członkowskich,
- darowizn, spadków, zapisów,
- dochodów z własnej działalności statutowej,
- dochodów z nieruchomości i ruchomości będących własnością lub użytkownikiem Stowarzyszenia
- dotacji i ofiarności publicznej.
§ 22
- Dochody Stowarzyszenia pochodzić mogą w szczególności z:
- darowizn, spadków, zapisów,
- dotacji, subwencji, grantów oraz sponsoringu,
- dochodów ze zbiórek i imprez publicznych,
- dochodów z majątku stowarzyszenia,
- działalności gospodarczej.
- Źródłami powstania majątku Fundacji mogą być ponadto, dochody z operacji finansowych, przekazywane przez osoby fizyczne odpisy podatku dochodowego, nawiązki orzekane przez sądy karne, inne wpłaty dokonywane na rachunek Stowarzyszenia zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.
- Dochód osiągany przez Stowarzyszenie w całości jest przeznaczany na realizacje jej celów statutowych.
§ 23
Wszelkie środki pieniężne mogą być przechowywane wyłącznie na koncie Stowarzyszenia.
§ 24
Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansowa zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 25
Decyzje w sprawach nabywania, zbywania i obciążania majątku Stowarzyszenia podejmuje Zarząd.
§ 26
W razie rozwiązania Stowarzyszenia jego majątek po spłacie zobowiązań przejmuje Zamojski Szpital Niepubliczny Sp. z o. o. w Zamościu z przeznaczeniem wyłącznie na rzecz Oddziału Hematologicznego – bądź w razie zmian organizacyjnych, jednostka prawna, w skład której wchodzić będzie Oddział Hematologiczny, kontynuujący działalność wyżej wymienionego Oddziału.
ROZDZIAŁ VI.
Postanowienia końcowe.
§ 27
Uchwałę w sprawie zmiany statutu oraz uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zgromadzenie Członków kwalifikowaną większością głosów – (dwóch trzecich), przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
§ 28
Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia, Walne Zgromadzenie Członków określa tryb jego likwidacji.
§ 29
W sprawach nie uregulowanych w niniejszym statucie zastosowanie mają przepisy „Prawa o Stowarzyszeniach”.
Niniejszy Statut, zgodnie z wymogami został uchwalony na zebraniu założycielskim Stowarzyszenia Pomocy Chorym na Nowotwory Krwi w Zamościu w dniu 25 kwietnia 2006 roku (Uchwała Nr.3), oraz zmieniona treść § 2 na walnym nadzwyczajnym zgromadzeniu Stowarzyszenia w dniu 15 czerwca 2009 roku (Uchwała nr 1), oraz na Walnym zgromadzeniu w dniu 8.04.2014 roku (Uchwała nr 5).